RET Methode

RET staat voor Rationeel Emotieve Therapie. Met RET richt ik mij ten eerste op het ABC:

  • Activating event (aanleiding)
    Wat was de eerste automatische gedachte die door een bepaalde gebeurtenis werd getriggerd?
  • Belief (bril)
    Welk oordeel werd er gekoppeld aan de interpretatie van de gebeurtenis?
  • Consequence (consequentie)
    Welk gevoel werd er opgeroepen en welk gedrag vertoonde je?
Indien bepaalde overtuigingen zo sterk zijn dat ze je tegenhouden om je doel te bereiken, dan is er sprake van belemmerende patronen. Met de ABC techniek, kan ik als life coach ineffectieve overtuigingen opsporen. Daarna kunnen we verder gaan werken aan de vervolg stappen
De meest voorkomende ineffectieve gedachten zijn:

  • Perfectionisme
    Ik moet het altijd goed doen
  • Rampdenken
    Gebeurtenis en gevoel worden (enorm) overdreven
  • Lage frustratietolerantie
    Slecht tegen kritiek, weerstand, moeilijkheden en tegenslag kunnen
  • Altijd aardig gevonden willen worden
    Jezelf te snel wegcijferen en ‘please’ gedrag vertonen
  • Eigen normen en waarden eisen van anderen
    Je verwacht dat een ander dezelfde normen en waarden hanteert
Zowel rationele als irrationele opvattingen zijn evaluaties van de werkelijkheid. Ze omvatten een oordeel, of te wel een waardering over een bepaalde gebeurtenis.

RET Therapie

Als Lifecoach help ik je bij het onderscheid maken van irrationele opvattingen en gedachten en deze ter discussie te stellen. Wij gaan er aan werken om deze gedachten te vervangen door meer rationele overtuigingen. RET therapie kan helpen om bepaalde vastgezette patronen op te lossen en werkt ook goed bij paniekaanvallen of faalangst. Daarbij kan de RET methode helpen om een dreigende burn out te voorkomen.

© 2017 LifeCoaching Contact